CaravanMoverShop

Halfautomatische mover

Reich

EasyDriver Basic 1.8

EasyDriver Basic 2.3

EasyDriver Active 1.8

EasyDriver Active 2.3

Truma

Mover Go2 RH2

Mover SR2

Mover SX

PowrMover

Evo

Volautomatische mover

Reich

EasyDriver Pro 1.8

EasyDriver Pro 1.8 BPW-Hobby

EasyDriver Pro 2.3

EasyDriver Pro 2.3 BPW-Hobby

AL-KO

Mammut AMS2 M20

Mammut AMS2 S2x

Truma

Mover SeR

Mover XT

PowrMover

Evo+

Montageplaten

Per merk

Truma

PowrMover

AL-KO

Reich

Reich - AL-KO Vario

Reich - BPW Vario

Reich - Touring

Accessoires

Accessoires

Mover accessoires

Tandemasser

Tandemasser 2WD

2WD Reich Pro

2WD Mover XT2

Tandemasser 4WD

4WD Mover XT4

4WD Mammut TM4xx

4WD Mammut TS4xx

4WD EasyDriver Basic 2.8

4WD EasyDriver Basic 3.1

4WD EasyDriver Active 2.8

4WD EasyDriver Active 3.1

4WD EasyDriver Pro 2.8

4WD EasyDriver Pro 3.1

Accu's en laders

Accu's

Complete sets

Optima Yellow Top

Optima Blue Top

Optima Red Top

VMF Calcium

Lithium

Acculaders

Ctek acculader 6V

Ctek acculader 12V

Ctek acculader 24V

Ctek zonder 230v

Ctek accessoires

Lithium laders

Xenteq LBC 12V

Optimate accessoires

Reserveonderdelen enkelas

Reich onderdelen

Standaard

Standaard I

Standaard II

MoveControl Comfort

MoveControl Economy

MoveControl Economy Light

MoveControl Trend

MoveControl Cross

MoveControl Compact

MoveControl Ecoline

MoveControl EcoEasy

EasyDriver Basic 1.8

EasyDriver Basic 2.3

EasyDriver Active 1.8

EasyDriver Active 2.3

EasyDriver Pro 1.8

EasyDriver Pro 2.3

Truma onderdelen

Carver kabel

Carver 16cm

Carver

Mover S

Mover Se

Mover Go2 RH1

Mover Go2 RH2

Mover SR

Mover SR2

Mover SX

Mover SeR

Mover XT

PowrMover onderdelen

1XL

1XL automaat

Kompact

Evo

Evo+

AL-KO onderdelen

Mammut AMS1

Mammut AMS2 M20

Ranger

Enduro onderdelen

EM 103

EM 104

EM 203

EM 303

EM 303+

EM 303a

EM 303a+

EM 304

EM 304 Smart

EM 305

EM 405 Smart

Simpark onderdelen

Handmatic

Easymatic

Kronings onderdelen

KG2M

Reserveonderdelen dubbelas

Reich dubbelas

4WD/2WD MoveControl Economy

4WD/2WD MoveControl Compact

2WD MoveControl Ecoline

4WD/2WD MoveControl EcoEasy

4WD EasyDriver Basic 2.8

4WD EasyDriver Basic 3.1

4WD EasyDriver Active 2.8

4WD EasyDriver Active 3.1

4WD EasyDriver Pro 2.8

4WD EasyDriver Pro 3.1

Truma dubbelas

2WD Carver

2WD Mover Te

2WD Mover TeR

2WD Mover XT2

4WD Mover XT4

4WD Mover TeR4

AL-KO dubbelas










Informatie over acculaders



Wij adviseren graag de laders van Ctek en Xenteq. Deze beschikken over moderne technologie, ook zijn deze laders gemakkelijk instelbaar. Wij adviseren een 8 staps lader voor optimale controle van de accu. De Ctek XS5.0 is breed toepasbaar. U kunt de lader instellen voor motorfietsen. De autostand is geschikt voor de meeste toepassingen (van grote motorfiets tot zware autoaccu). Ook voor de caravan mover accu is de Ctek optimaal. De Xenteq 512 is optimaal voor grotere accu's.

Bij af en toe gebruik en onderhouden van de accu kunt u volstaan met een lader die ongeveer 5% van de capaciteit van de accu heeft. Indien u de lader intensief gebruikt, dient u te berekenen wat de vereiste capaciteit is. U zult dan uitkomen op 10% tot 20% van de capaciteit van de accu.

Acculader, druppellader, onderhoudslader


Een acculader zorgt ervoor dat de accu geladen wordt. Zodra de accu vol geladen is, zorgt een druppellader voor het optimaal houden van de accu. Een onderhoudslader is een combinatie van een acculader en een druppellader met een optimaal laadprofiel. Veelal wordt de term acculader gebruikt voor een onderhoudslader. Het nadeel van een ouderwetse acculader is dat deze laadt zonder te controleren of de accu vol is. Een druppellader is alleen een lader die de reeds volle accu op peil houdt. De combinatie van zowel een acculader als een druppellader, is een onderhoudslader.
Een goede onderhoudslader is nodig om de levensduur van de accu te maximaliseren. In de spreektaal worden de termen acculader, druppellader en onderhoudslader door elkaar gebruikt, ook wij gebruiken de term acculader terwijl we eigenlijk onderhoudslader bedoelen.

De laders van Ctek en Xentec staan bekend om hun gunstige prijs/kwaliteit verhouding en zijn de beste laders in de consumentenprijsklasse. Deze laders worden door vele fabrikanten van auto's en motoren aangeraden en winnen regelmatig testen.

Ctek-acculaders worden gebruikt door de volgende automerken:
automerken ctek

ctek-automerken-porsche-acculader-3.jpg

Bediening


De bediening van de laders van Ctek en Xentec is eenvoudig; u sluit de lader aan op de accu en stopt de stekker in het stopcontact. De laders van deze merken zijn beveiligd tegen verkeerd aansluiten en kortsluiting; u kunt dus niets fout doen. De acculaders zorgen ervoor dat er meer energie uit dezelfde accu komt. Het opnieuw laden gaat veel sneller en de levensduur wordt aanzienlijk verlengd.

Waarom moeten accu's worden opgeladen?


In 1859 heeft de Franse uitvinder Gaston Planté de eerste in de praktijk toepasbare herlaadbare accu op basis van lood en zuur ontwikkeld. Dit principe wordt nog steeds toegepast in de meeste accu's voor auto's, caravans, boten e.d. Deze accu's moeten regelmatig opgeladen worden.

De meeste auto's worden regelmatig gebruikt, zodoende heeft de accu een lange levensduur. Als u de accu echter niet zeer regelmatig gebruikt, dient u hem altijd te onderhouden. Het is ook aan te raden om een accu die regelmatig gebruikt wordt, af en toe volledig op te laden. Moderne voertuigen hebben veel elektronica en belasten de auto zelfs wanneer ze geparkeerd staan. Hierdoor worden er steeds hogere eisen gesteld aan de accu. Moderne accu's vereisen ook moderne acculaders en oplaadsystemen.

De relatief kleine Ctek en Xentec acculaders leveren wat beloofd wordt. Het moeilijkste van het opladen van een accu zijn de laatste paar procenten. Deze laders hebben hier geen moeite mee.

Welk merk lader?


Een acculader moet zijn werk goed doen om de accu in optimale conditie te houden. Een acculader dient te herkennen welke type accu aangesloten is, of dient ingesteld te kunnen worden op het juiste type. De gebruikte software en componenten bepalen de kwaliteit en de prijs van de acculader. Het kiezen van een kwalitatief goede acculader is aan te raden. Een accu wordt simpelweg beter geladen als de door de acculader afgegeven spanning (Voltage) en kracht (Amperage) optimaal en constant zijn, hetgeen ook de levensduur van de accu ten goede komt. Dit is het geval bij de laders van Ctek en Xentec. Daarnaast is de gebruikte software erg belangrijk. De acculader dient namelijk op het juiste moment over te springen van bulkladen naar druppelladen.
Ook is het belangrijk dat de lader beschermd is tegen verkeerd om aansluiten, kortsluiting en dat de lader vonkvrij werkt. De soft-start voorkomt doorslaan van de stoppen en is een must indien u een acculader gebruikt op een camping. De laders van Ctek en Xentec beschikken hierover.

De verschillen tussen Xentec en Ctek zijn niet heel erg groot, afgezien van het Amperage. De hard- en software in beide laders is goed ontwikkeld.

Hoe krachtig moet een acculader zijn?


De keuze voor de acculader is afhankelijk van de accu en van de toepassing. Bij elke acculader op de website staat de minimale capaciteit en de maximale capaciteit van de accu vermeld bij normaal gebruik. Wij raden u aan vooral de ondergrens in de gaten te houden, behoudens bij kwalitatief hoogwaardige accu's zoals die van Optima. De maximale accucapaciteit die achter onderhouden staat, is de maximale capaciteit die de accu mag hebben indien u alleen de acculader op de accu aansluit (bijvoorbeeld tijdens een lange rustperiode zoals in de winter).

De hoofdregels zijn als volgt. U dient een acculader aan te schaffen die minimaal ongeveer 5% van de accucapaciteit is. Indien u de accu regelmatig gebruikt, raden wij u aan een lader van 10% van de accucapaciteit aan te schaffen. Indien u de accu dagelijks gebruikt, dient u de capaciteit van de acculader te berekenen. U komt dan meestal uit op een ratio van 20%. De onderhoudsladers van Xentec en Ctek zijn zeer efficiënt en laden de accu maximaal, hierdoor kunt u beperken op de capaciteit van de lader zonder dat dit invloed heeft op de laadsnelheid.

Veiligheid


De laders zijn elektronisch veilig en dubbel geïsoleerd. De laders brengen geen schade toe aan de elektronica van het voertuig. U dient bij gebruik altijd de handleiding op te volgen. Doordat de laders de accu controleren, is er minimale gasvorming. De acculaders zijn beveiligd tegen kortsluiting en omgekeerde polariteit.

Welke accusoorten?


De laders die wij verkopen kunnen elke accu die gebaseerd is op het loodzuurprincipe laden, hieronder vallen gewone natte, calcium, AGM, GEL, Optima accu's e.d. De laders van Ctek en Xentec zijn intelligent en passen zich automatisch aan aan de accu. De accu wordt zodoende optimaal en maximaal geladen en onderhouden.
Zowel de Ctek als de Xentec laders kunnen bijna geheel ontladen accu's opladen op een juiste wijze.

Welke lader moet ik kiezen?


Stap 1: Vaststellen voltage
De laders die wij verkopen zijn geschikt voor 6, 12 of 24 Volt. Meestal heeft u een 12 volt lader nodig. Alleen elektrascooters, vrachtwagens, grote boten e.d. hebben een 24 volt lader nodig. Oude wagens (oldtimers) een 6 Volt lader.

Stap 2: De capaciteit van de accu
Om de juiste lader te kopen dient u de capaciteit van uw accu te achterhalen. Op de accu kunt u de capaciteit aflezen. In Nederland wordt de capaciteit uitgedrukt in Ampere/uur (Ah). De waarde is meestal rond de 10 tot 200 Ah. Soms staat er een CCA waarde, dit is niet de juiste waarde (meestal 250 tot 400A).
Bij elke lader vermelden wij de minimale en maximale capaciteit. Indien de fabrikant deze waarde niet verstrekt heeft, hanteren wij de onderstaande rekensom:
Minimale capaciteit: 2x de laadstroom
Maximale capaciteit voor intensief gebruik: 10-15x de laadstroom
Maximale capaciteit voor onderhoud van de accu: 20-30x de laadstroom

Stap 3: bepalen van de soort accu?
Er zijn diverse soorten accu's. De meeste accu's dienen geladen te worden met 14,4 Volt, er zijn echter uitzonderingen.
Standaard accu
De meeste standaard accu's dienen geladen te worden met 14,4 volt. Alle acculaders in ons assortiment zijn hiervoor geschikt.
Calcium accu's
De meeste calcium accu's dienen met een verhoogd voltage van 14,7/14,8 volt geladen te worden. Dit is bij de Ctek laders de winterstand (mits aanwezig).
Gel accu's
De meeste gel accu's worden geladen met 14,4 volt, echter er zijn ook gel accu's die geladen worden met 14,2 volt.
AGM accu's
De kwalitatief hoogwaardige AGM accu's van bijvoorbeeld Optima kunnen het beste geladen worden met een voltage van 14,7 volt. Onze ervaring is dat andere AGM accu's geladen dienen te worden met een lagere spanning.

Dilemma: altijd aangesloten laten?


De fabrikant van de acculader geeft duidelijk aan dat het aan te raden is de acculader altijd aangesloten te laten. Echter diverse fabrikanten van accu's zijn hier niet helemaal mee eens.
De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden, daarom raden wij aan de acculader af en toe geheel te ontkoppelen, natuurlijk alleen indien het mogelijk is. Over het algemeen is het aan te raden de accu twee weken te laden en vervolgens vier weken niet te laden. Bij een Optima accu is het aan te raden om de accu twee weken te laden en vervolgens gedurende 5 maanden te laten staan. Een Optima accu mag dan ook in de vorst staan.
Indien u dit toepast, let dan op dat u de acculader geheel loskoppelt en zorg dat u de accu geheel los maakt van alle verbruikers. Tevens mag de accuspanning nooit onder de 12,5 volt zakken.

Welke lader voor welke toepassing


Motor
Voor een motorfiets (accu capaciteit van 5-20 Ah) raden wij een acculader aan die een 0,8A laadstroom kan geven.

Elektronische scooter
Indien de elektronische scooter op 24 volt werkt raden wij u aan een lader die ongeveer 5A afgeeft.

Auto
Voor een auto (accucapaciteit van 40-100 Ah) raden wij u een acculader aan die een laadstroom geeft van 4 tot 10A. U kunt hierbij denken aan de laders van Ctek en Optimate.

Auto extreme belasting (tuning)
Voor een auto die extreem belast wordt (tuning /show wagens) raden wij aan een 20-25A acculader.

Caravan
Als u de accu alleen voor de mover gebruikt, heeft u bij een Optima accu een lader van ongeveer 4-5 A nodig. Bij een accu met vocht (bijv. Calcium) heeft u een 7-10A lader nodig.
Als u de accu ook voor de verlichting gebruikt, dient u de waarden hierboven te verdubbelen.

Vrachtwagen
Voor een 24V vrachtwagen accu raden wij een acculader met minimaal 10A aan.

Boot
Voor een boot zijn de laders van ongeveer 7-10A geschikt indien u de accu's laadt door de dynamo en de accu's alleen hoeft te onderhouden (maximaal ongeveer 200Ah). Als u de acculader intensiever gebruikt, dient u een 20A of meer lader aan te schaffen.




-

Vragen? mail ons op info@CaravanMoverShop.be Wij antwoorden erg snel.
Telefonisch zijn wij op werkdagen tot 17.00 uur bereikbaar op
NL: 085-7843666.
©2000-2018 CaravanMoverShop

Privacyverklaring | Algemene Voorwaarden | Juridisch | Contact | Facebook | Youtube