CaravanMoverShop

Halfautomatische mover

Reich

EasyDriver Basic 1.8

EasyDriver Basic 2.3

EasyDriver Active 1.8

EasyDriver Active 2.3

Truma

Mover Go2 RH2

Mover SR2

Mover SX

PowrMover

Evo

Volautomatische mover

Reich

EasyDriver Pro 1.8

EasyDriver Pro 1.8 BPW-Hobby

EasyDriver Pro 2.3

EasyDriver Pro 2.3 BPW-Hobby

AL-KO

Mammut AMS2 M20

Mammut AMS2 S2x

Truma

Mover SeR

Mover XT

PowrMover

Evo+

Montageplaten

Per merk

Truma

PowrMover

AL-KO

Reich

Reich - AL-KO Vario

Reich - BPW Vario

Reich - Touring

Accessoires

Accessoires

Mover accessoires

Tandemasser

Tandemasser 2WD

2WD Reich Pro

2WD Mover XT2

Tandemasser 4WD

4WD Mover XT4

4WD Mammut TM4xx

4WD Mammut TS4xx

4WD EasyDriver Basic 2.8

4WD EasyDriver Basic 3.1

4WD EasyDriver Active 2.8

4WD EasyDriver Active 3.1

4WD EasyDriver Pro 2.8

4WD EasyDriver Pro 3.1

Accu's en laders

Accu's

Complete sets

Optima Yellow Top

Optima Blue Top

Optima Red Top

VMF Calcium

Lithium

Acculaders

Ctek acculader 6V

Ctek acculader 12V

Ctek acculader 24V

Ctek zonder 230v

Ctek accessoires

Lithium laders

Xenteq LBC 12V

Optimate accessoires

Reserveonderdelen enkelas

Reich onderdelen

Standaard

Standaard I

Standaard II

MoveControl Comfort

MoveControl Economy

MoveControl Economy Light

MoveControl Trend

MoveControl Cross

MoveControl Compact

MoveControl Ecoline

MoveControl EcoEasy

EasyDriver Basic 1.8

EasyDriver Basic 2.3

EasyDriver Active 1.8

EasyDriver Active 2.3

EasyDriver Pro 1.8

EasyDriver Pro 2.3

Truma onderdelen

Carver kabel

Carver 16cm

Carver

Mover S

Mover Se

Mover Go2 RH1

Mover Go2 RH2

Mover SR

Mover SR2

Mover SX

Mover SeR

Mover XT

PowrMover onderdelen

1XL

1XL automaat

Kompact

Evo

Evo+

AL-KO onderdelen

Mammut AMS1

Mammut AMS2 M20

Ranger

Enduro onderdelen

EM 103

EM 104

EM 203

EM 303

EM 303+

EM 303a

EM 303a+

EM 304

EM 304 Smart

EM 305

EM 405 Smart

Simpark onderdelen

Handmatic

Easymatic

Kronings onderdelen

KG2M

Reserveonderdelen dubbelas

Reich dubbelas

4WD/2WD MoveControl Economy

4WD/2WD MoveControl Compact

2WD MoveControl Ecoline

4WD/2WD MoveControl EcoEasy

4WD EasyDriver Basic 2.8

4WD EasyDriver Basic 3.1

4WD EasyDriver Active 2.8

4WD EasyDriver Active 3.1

4WD EasyDriver Pro 2.8

4WD EasyDriver Pro 3.1

Truma dubbelas

2WD Carver

2WD Mover Te

2WD Mover TeR

2WD Mover XT2

4WD Mover XT4

4WD Mover TeR4

AL-KO dubbelas










Welke mover?


Submenu's:


Welke mover voor welke caravan


Onder bijna elke caravan kan een mover gemonteerd worden. In sommige gevallen zijn er speciale montageplaten nodig. Veel caravans hebben een standaard AL-KO chassis, er zijn dan geen montageplaten nodig. Hieronder kunt u uw caravanmerk en bouwjaar invullen. U krijgt dan te zien welk chassis er waarschijnlijk onder uw caravan zit. Vervolgens geven wij u per movermerk de montagemogelijkheden aan. U kunt vervolgens zelf een mover selecteren.

Neem contact met ons op indien uw caravan er niet bij staat of als er iets onduidelijk is.

Selecteer uw caravan en het bouwjaar:




Movers? Kwaliteit en betrouwbaarheid maken het verschil!


Veel moderne caravans hebben een chassis waarop niet zomaar elke mover kan worden gemonteerd. Het is belangrijk om de meest optimale mover te kiezen. In ons advies houden wij rekening met essentiële zaken zoals bodemvrijheid, garantie en optimale positionering. Dit alles om een maximale levensduur te bereiken. Hierbij houden wij er ook rekening mee dat de mover geen problemen moet hebben om een keg van 25% op te komen. De keuze voor het merk en model mover is dus niet alleen afhankelijk van uw eigen wensen qua prijs, uiterlijk en besturingsgemak, maar ook van technische beperkingen. Hieronder geven wij u meer informatie over movers, zodat u een goede basis heeft om een overwogen keuze te kunnen maken

Moderne movers


Caravan movers zijn ongeveer 20 jaar op de markt. Zodoende is er veel kennis opgedaan door de fabrikanten. De moderne movers die wij verkopen hebben een ingebouwde rem. Mocht u bijvoorbeeld vergeten de mover van de banden te halen en proberen weg te rijden, dan zal de combinatie veilig blijven staan. Een belangrijk veiligheidsaspect is daarbij dat de caravan ook met de mover op keg of helling stil blijft staan. Dit wordt gerealiseerd door een wormwieloverbrenging of zoals bij de Truma XT door middel van een ingebouwde rem. Ook hebben moderne movers een krachtiger motor, hierdoor kunnen er grotere rollen gebruikt worden die meer grip hebben en minder slijtage veroorzaken. Door een geoptimaliseerde overbrenging zijn deze systemen tevens energiezuiniger. Wij verkopen sinds jaren enkel nog moderne movers.

Halfautomaat of volautomaat


Wij maken onderscheid tussen twee soorten movers, half- en volautomatische movers. Het verschil is de wijze van het op de banden brengen van de rollen. Bij een volautomatische mover gebeurt dit door een druk op de knop van de afstandsbediening. Bij de halfautomatische mover dient u de rollen handmatig op de banden te brengen.

Gewichten en verlies van bodemvrijheid


De onderstaande tabellen maken het vergelijken van de verschillende movers gemakkelijk. In de eerste tabel ziet u de volautomatische movers, in de tweede tabel de halfautomatische. In de tabellen vermelden wij het maximale gewicht dat de caravan inclusief belading volgens de fabrikant mag hebben en ons persoonlijke advies. Ons persoonlijke advies is gebaseerd op onze ervaring. Wij willen dat een mover een keg van 25% op kan rijden zonder overbelasting en zonder dat de elektromotor het hoorbaar moeilijk heeft. Dit om een maximale levensduur te behalen. Dan staat de inbouwhoogte vermeld. Een standaardchassis heeft een hoogte van 18 cm, een minder hogere mover heeft alleen tot gevolg dat er meer loze ruimte boven de mover is. Als er zich echter een verwarmingsbuis of afvoer bevindt op de plek waar de mover moet komen, is juist de inbouwhoogte heel belangrijk. Ook zeer belangrijk is het verlies van bodemvrijheid. De ruimte die overblijft na montage van de mover moet naar onze mening 15 cm zijn. Wettelijk is hier geen norm voor. Alle data natuurlijk onder voorbehoud van wijzigingen en meetfouten.

Halfautomatische movers


halfautomatische mover

De halfautomatische movers zijn onder te verdelen in twee varianten. Truma, PowrMover en PowerXtreme hebben een opzetsysteem met een hendel, feitelijk een stang, die een slag gedraaid wordt. Door het maken van de slag, wordt de mover in de banden gedrukt. Dit is een handeling waarbij u kracht moet zetten. Het opzetten gaat het eenvoudigst met de Truma SX mover. Bij dit systeem is de druk op de banden direct optimaal. Echter als u andere banden monteert kan het noodzakelijk zijn de mover opnieuw af te laten stellen. De tweede variant is een slingersysteem waarbij de mover naar de band wordt gebracht door te draaien, vergelijkbaar met de uitdraaipootjes van de caravan. De slingerbeweging is voor de gebruiker een lichte krachtinspanning, door de tandwieloverbrenging wordt er heel veel kracht opgebouwd. Wij adviseren het liefst een halfautomatische mover, mits wij deze optimaal kunnen monteren.

Halfautomatische mover enkelas caravans


Mover:Gewicht:Max. gewicht fabrikant:Ons advies:Soort:Hoogte:Verlies bodemvrijheid:Lengte:Bediening:
Truma Mover Go2 RH234 kg1800 kg /15%1500 kgHendelsysteem16 cm5.5 cm34 cmNormaal
Truma Mover SR235 kg2000 kg /13%1750 kgHendelsysteem16 cm5.5 cm35 cmNormaal
Truma Mover SX35 kg2000 kg /13%1750 kgHendelsysteem16 cm5.5 cm35 cmComfort
PowerXtreme Manueel35 kg2250 kg /0%1300 kgHendelsysteem16 cm6 cm30 cmNormaal
Reich EasyDriver Active 1.833 kg1800 kg /15%1500 kgDraaisysteem12 cm5.7 cm36 cmComfort
Reich EasyDriver Active 2.335 kg2300 kg /15%2000 kgDraaisysteem12 cm5.7 cm36 cmComfort
Reich EasyDriver Basic 1.832 kg1800 kg /15%1500 kgDraaisysteem12 cm5.7 cm36 cm /motor 30 cmComfort
Reich EasyDriver Basic 2.334 kg2300 kg /15%2000 kgDraaisysteem12 cm5.7 cm36 cm /motor 30 cmComfort
PowrMover Evo41 kg2200 kg /20%1400 kgHendelsysteem16 cm5.5 cm31 cmComfort


Volautomatische movers


halfautomatische mover

De movers met een volautomatisch opzetsysteem zijn te onderscheiden in wederom twee soorten. De goedkoopste manier is puur de handeling (draaien of slag) automatiseren met een motortje. Het motortje draait totdat het einde van de as is bereikt. Bij de duurdere movers is ook de nodige intelligentie ingebouwd waardoor de rollen altijd met de juiste druk op de banden worden gezet. De kans op storingen bij een mover met automatisch opzetsysteem is in theorie groter, echter deze kans is bij de movers met een intelligent opzetsysteem zeer klein. De prijsstelling van de mover geeft eigenlijk al aan of het een intelligente mover is. In deze brochure vermelden wij alleen deze intelligente movers.

Volautomatische mover enkelas caravans


Mover:Gewicht:Max. gewicht fabrikant:Ons advies:Soort:Hoogte:Verlies bodemvrijheid:Lengte:Bediening:
Truma Mover SeR33 kg2000 kg /15%1800 kgvolautomatische16 cm5.5 cm30 cmNormaal
Truma Mover XT33 kg2300 kg /13%2000 kgvolautomatische13 cm5.5 cm32 cmComfort
Reich EasyDriver Pro 1.831 kg1800 kg /15%1500 kgvolautomatische12 cm5.7 cm35 cmComfort
Reich EasyDriver Pro 1.8 BPW-Hobby34 kg1800 kg /15%1500 kgvolautomatische12 cm2 cm35 cmComfort
Reich EasyDriver Pro 2.333 kg2300 kg /15%2000 kgvolautomatische12 cm5.7 cm35 cmComfort
Reich EasyDriver Pro 2.3 BPW-Hobby36 kg2300 kg /15%2000 kgvolautomatische12 cm2 cm35 cmComfort
PowrMover Evo+38 kg2200 kg /20%1500 kgvolautomatische16 cm5.5 cm31 cmComfort
AL-KO Mammut AMS2 M20 32 kg2200 kg /13%1800 kgvolautomatische16 cm0 cm48 cmComfort
AL-KO Mammut AMS2 S2x 40 kg2200 kg /13%1800 kgvolautomatische cm6 cm48 cmComfort


Bedieningsgemak


Er zijn grofweg twee soorten bedieningen te onderscheiden. De standaardbediening en de comfortbediening. Tot enkele jaren terug had elke mover een standaardbediening, u kon alleen nauwkeurig manoeuvreren door de caravan stil te zetten. Bij de comfortbediening kunt u tijdens het manoeuvreren ook een beetje naar links of rechts bijsturen. Deze comfortbediening vinden we terug in de PowrMover, AL-KO Mammut, Truma XT, Truma SX en de Reich Easydriver.

Gewicht, meten is weten


Overbelading is een potentieel probleem voor vele caravans. Het gewicht van de movers die wij voeren is ongeveer 33 kg. Onze meest verkochte accuset is set 2 met de Optima 55Ah accu. Deze accuset weegt ongeveer 20 kg. Vaak wordt om gewicht te besparen alleen gekeken naar de accu. Echter, om echt gewicht te besparen dient u uit te gaan van het werkelijke gewicht van de mover. Vertrouw hierbij niet te veel op reclame en vergeet ook de montageplaten niet. Bij caravans met een AL-KO Vario chassis is vaak een montageplaat van 5 kg nodig, behoudens bij de AL-KO Mammut. Het gewichtsverschil tussen de movers kan oplopen tot meer dan 16 kg. Als u echt op gewicht wilt besparen, laat u dan goed informeren.

Welke mover moet ik kiezen?



groningen-site-mover

De keuze voor een mover is niet alleen afhankelijk van welke mover u wilt, elke mover heeft eigenschappen die bepalen welke voor u en uw caravan de beste keuze is. De mover moet optimaal gemonteerd kunnen worden zodat de kans op problemen zo klein mogelijk is. In theorie kunt u bijna elke mover onder elke caravan monteren, maar zo eenvoudig is het in de praktijk helaas niet. Het begint al met de vraag of de mover voor of achter de wielen gemonteerd moet worden. Als we de mover voor de wielen monteren, heeft u na montage minder bodemvrijheid over dan achter de wielen. Achter de wielen is de mover echter een heel erg dure spatlap, hetgeen voor geen enkel product goed is. Wij adviseren een mover voor de wielen te monteren, indien dit niet gaat, monteer dan alleen een goed beschermde mover achter de wielen, welke ook optimale garantievoorwaarden heeft.

Wij vragen tijdens een gesprek altijd eerst welke caravan u heeft. Zo proberen wij te achterhalen welk chassis onder uw caravan zit. Wij weten van veel caravans welk chassis het meest voorkomend is. Als dit is vastgesteld, moeten we bepalen welke movers in aanmerking komen. Een deel van deze informatie staat in de specificaties vanaf de fabrikanten. Helaas is het vaak moeilijk om met deze gegevens movers met elkaar te vergelijken. Waar door de ene fabrikant de minimale waarden worden vermeld, worden door de andere fabrikant de maximale waarden vermeld. Wij hebben veel praktijkervaring en kunnen u op grond van deze ervaring een goed en eerlijk advies geven.

Het is niet altijd eenvoudig vast te stellen welk chassis onder een caravan zit. Veel caravans van 2000 tot 2007 hebben een chassis met een hoogte van 18-20 centimeter, het zogenaamde standaard chassis. Bij dit chassis kunt u bijna elke mover monteren zonder gebruik te moeten maken van montageplaten. Bij de andere jaren is het niet zo eenvoudig te zeggen welke mover gemonteerd kan worden. Vooral de nieuwe chassis maken het voor de advisering en monteurs niet gemakkelijk. Nieuwe caravans hebben ook vaak minder bodemvrijheid. De caravan ligt dan beter op de weg qua rijbeleving, maar een mover met te weinig bodemvrijheid is vragen om problemen.
Om u te helpen hebben wij een handig overzicht gemaakt waarin u uw caravanmerk en het bouwjaar kunt selecteren. U krijgt dan een advies te zien wat de mogelijkheden zijn voor montage.



Kracht van de mover is afhankelijk van vele factoren


Een goede werking van de mover hangt af van verschillende factoren. De mover moet genoeg kracht hebben om het gewicht van de caravan te verplaatsen. Ook is de keuze van de accu bepalend voor het wel of niet goed functioneren van de mover. De accu moet voldoende capaciteit hebben om de grote hoeveelheid energie te kunnen leveren die een mover vraagt. Wij adviseren hiervoor een accu van Optima. De energie loopt via bekabeling van de accu naar de motoren. Alle verbindingen moeten goed zijn. Als een kabelverbinding niet goed vastgezet is, door bijvoorbeeld onjuist gereedschap of niet goed aangeknepen schuifstekkers, zorgt dit voor een hogere overgangsweerstand en komt de stroom niet volledig bij de motor terecht. Hierdoor kan de motor van een mover niet optimaal presteren wat zelfs kan resulteren in slippende rollen op de band. Verder is het belangrijk dat de mover tijdens de montage goed afgesteld wordt. Het is belangrijk dat de rol in breedte goed contact maakt met de band, maar ook dat de horizontale druk van de rol op de band zo optimaal mogelijk is.

Zelf monteren van een mover


Een caravanmover is een storingsgevoelig product. Het product zit namelijk bij de wielen, waar er veel vocht en troep op kan komen tijdens het rijden. Een mover gebruikt enorm veel stroom, op een recht stuk al snel 20A, maar bij belasting kan dit oplopen tot circa 70A met zeer kortstondige pieken van ruim 300A. De montage moet dus secuur en goed verricht worden. Wij stellen hoge eisen aan de montage, dit voorkomt veel problemen. Door opgedane ervaringen adviseren wij niet meer de mover zelf te monteren, maar dit professioneel te laten doen. De kans op storingen neemt significant af. Wij verrichten garantiewerk voor de verschillende fabrikanten en houden bij hoe de storingen ontstaan. De meeste storingen ontstaan door montagefouten en niet door fabricagefouten. Een simpel kabeloogje niet goed genoeg vastzetten kan na 3 jaar een defecte besturingskast tot gevolg hebben. Het vervangen hiervan kost meer geld dan de besparing op de montage.



Schematische tekening bevestiging mover


Hoe de mover gemonteerd wordt kunt u schematisch op de onderstaande afbeeldingen zien.

bevestiging-mover

mover-montage-weergave

Movers in tests en op forums


Er zijn de afgelopen jaren meerdere mover testen gedaan. Ons advies is altijd dat u zich niet volledig door deze testen moet laten leiden. Testen spreken elkaar vaak tegen en worden vaak niet kundig uitgevoerd. Tevens is de keuze voor welke mover u optimaal kunt monteren, zeer beperkt door bouwvorm van de caravan en de bouwvorm van de mover.
Een test is ook altijd een momentopname, een testwinnaar zou bijvoorbeeld in de praktijk best de meest storingsgevoelige mover kunnen zijn.
Wij zijn gespecialiseerd in movers en hebben hierin veel praktijkervaring. Zodoende kunnen wij u goed adviseren omtrent de juiste keuze voor uw caravan.



Montage is maatwerk


Onder een caravan zit een chassis. Het is echter niet altijd eenduidig welk chassis er onder welke caravan zit. Een mover kan volgens specificaties van de fabrikant zowel voor als achter de wielen gemonteerd worden. Bij montage voor de wielen wordt deze tijdens het rijden minder vies, hierdoor is de levensduur langer. Het is niet altijd mogelijk een mover optimaal voor de wielen te monteren. Dit is afhankelijk van het chassis, de bodemvrijheid en of er andere beperkingen zijn, bijvoorbeeld een verlaagde instap of een verwarmingsbuis. Ook dient er voldoende ruimte te zijn tussen de schokbreker en de band. De montage van een mover gebeurt over het algemeen met klemplaten:

caravanmovershop-site-mover-1

Om een klemplaat te bevestigen moet het chassis uit één stuk bestaan en relatief recht lopen. Dit noemen wij dan een standaardchassis:

caravanmovershop-site-mover-2

Een mover verliest over het algemeen bodemvrijheid, dit is de ruimte tussen de grond en het chassis. Bij de movers die wij verkopen verliest u 5-6 cm. Dit is geen probleem bij een caravan met genoeg bodemvrijheid. Veel nieuwe caravans hebben een chassis waar twee chassisdelen over elkaar heen lopen, precies op de plek waar wij de mover willen monteren. Indien in dit zogenoemde AL-KO vario chassis een M gestanst staat, kunt u meestal de AL-KO Mammut monteren zonder verlies van bodemvrijheid. Bij alle andere movers is een montageplaat nodig waarmee u nog een extra centimeter bodemvrijheid verliest.

caravanmovershop-site-mover-3

Er zijn nog vele andere typen chassis. Zo heeft een Eriba Touring een zeer afwijkend chassis en is de keuze voor de meest optimale mover gelimiteerd. Bij nieuwere caravans met een BPW chassis, is het veelal mogelijk de Reich BPW mover te monteren met minimaal verlies van bodemvrijheid. Het is niet noodzakelijk dat u zelf uitzoekt welk chassis uw caravan heeft en welke mover optimaal is. Bij een montage controleren wij altijd of de gekozen mover optimaal past en we hebben alles voorradig. Bij een montage aan huis, nemen wij alles mee om het optimale resultaat te behalen.

caravanmovershop-site-mover-4

De montage


Nadat de gewenste mover gekozen is, moet de mover gemonteerd worden. Alvorens de monteur begint met de montage wordt met u overlegd over de plaatsing van de accu en alle toebehoren. De monteurs hebben veel ervaring en denken met u mee zodat een optimale, veilige plaats gezocht wordt voor de accu, acculader en besturingskast. Door een optimale plaatsing heeft u een betere gewichtsverdeling en maximaal gebruiksgemak. De levensduur van de mover staat of valt met de kwaliteit van de montage. Tijdens de montage werken wij de bekabeling onder de caravan weg in een slagvaste, flexibele buis en wordt de kabeldoorvoer afgedicht.

Montage kan in een van onze zes filialen in NL-Groningen, NL-Alblasserdam, NL-Lelystad, NL-Veenendaal, ES-Málaga en AT-Wiener Neustadt. Wij zijn gespecialiseerd in het monteren van movers op locatie, bijvoorbeeld bij u thuis of op een camping. Bij een montage neemt de monteur alles mee zodat de mover bij u op locatie even vakkundig gemonteerd wordt als bij ons in de werkplaats. Deze service bieden wij aan in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en het noorden van Frankrijk. De mover wordt compleet gemonteerd en volledig werkend opgeleverd. Na de montage krijgt u een complete uitleg en tips hoe de mover te bedienen. U rangeert onder begeleiding van de monteur uw caravan zodat u met een vertrouwd gevoel op pad kunt.

Verder lezen


In de bovenstaande tekst wordt diverse malen verwezen naar andere pagina's op onze website. Hieronder een overzicht van de links:
- Welke mover voor welke caravan?
- Fotoreportage over zelf-montage van een mover
- informatie over het door ons laten monteren van een mover
- Tests van caravan movers verzameld
- Informatie over verzenden en betalen



Ons concept: complete sets


Nadat u de keuze voor uw mover heeft gemaakt, is de volgende stap het selecteren van de juiste accu voor deze mover met bijpassende acculader. Een caravan mover levert over het algemeen meer kracht dan een kleine personenwagen. Alle benodigde energie komt uit de accu. Als de mover niet voldoende energie krijgt, heeft dit gevolgen voor de kracht, maar slijt ook de mover meer en is de levensduur korter. Wij verkopen alleen accu's die wij getest hebben en wij zijn behoudend en voorzichtig in onze advisering. Wij hebben in samenwerking met ACSI Freelife magazine een praktijktest gedaan met diverse accu's met verschillende technieken. De Optima Yellow Top AGM accu's legden zonder problemen een parcours af van 90 meter met een hellingspercentage van 6%. Ook met de Reich lithium accu werd 90 meter afgelegd op deze helling. Alle door ons geteste standaard natte, calcium en goedkope AGM accu's haalden deze afstand niet. Dit ondanks het feit dat de fabrikant aangaf dat deze accu's 70, 90 of zelfs 110 Ah konden leveren. Ook waren wij benieuwd naar de prestaties op de langere termijn van de Optima Yellow Top 55Ah accu. Wij hebben hiervoor een 7 jaar oude Optima accu getest. Deze legde het parcours zonder problemen af. Het verschil zit dus niet in de capaciteit van een accu, maar in de maximale afgifte van de energie. De meeste accu's kunnen de benodigde energie niet afgeven. Wij kiezen dus bewust voor slechts enkele accu's.

Bespaar niet op accu en lader!


Optima accu's


caravanmovershop-site-accu-1.jpg
Optima is het topmerk van Varta, de grootste accufabrikant van de wereld. De accu is uitermate geschikt voor zware toepassingen. Een Optima accu is ruim 10 kg lichter en ook een stuk kleiner dan de traditionele loodzuuraccu. De accu bevat geen vloeistof en is dus lekvrij, zelfs als hij beschadigd is. Tevens kan de accu op alle mogelijke wijzen gemonteerd worden, zelfs op z'n kop. U heeft geen accubak nodig en hoeft geen afvoer te maken. De Optima accu heeft geen probleem met de energieafgifte die een mover vraagt en zodoende is de accu optimaal in combinatie met een mover. Hij gaat daardoor veel langer mee dan een standaard accu. Onze ervaring is uitermate positief. Wij verkopen meer dan een decennium deze accu's en we hebben nog nooit een Optima accu defect gehad, mits de klant zich houdt aan het door ons meegeleverde laadadvies. Dit behoudens een extreem zeldzame fabrikagefout. De techniek is niet nieuw waardoor er geen kinderziektes meer zijn. Wij raden daarom een AGM accu van Optima aan en kiezen bewust voor levering met een goede acculader.

Onze complete sets 1 en 2


caravanmovershop-site-accu-2.jpg
Onze beste en meest verkochte accuset is set 2, met de Optima Yellow Top S4.2 / 55Ah accu. Indien u ons laadadvies volgt, is de set nagenoeg storingsvrij. De accu weegt 19 kg. Met deze accu kunt u de mover meer dan 40 minuten gebruiken. Om een mover optimaal te laten functioneren is er een bepaalde minimale energieafgifte noodzakelijk. De Optima accu in onze set 2 voldoet ruimschoots aan deze minimale norm. Ook kunt u de accu gebruiken voor bijvoorbeeld de verlichting. Wij kunnen deze boordnet aansluiting voor u verrichten. Onze complete set 1 bevat de kleinere Optima S2.7 / 38Ah. Deze accu weegt slechts 12 kg, de maximale energieafgifte is beperkter dan bij de andere Optima accu's. U kunt met deze accu ongeveer 25 minuten manoeuvreren. Het grootste voordeel van deze set is de gewichtsbesparing.
caravanmovershop-site-accu-3.jpg

Onze complete sets 3 en 4


Voor de intensieve gebruiker is onze set 3 aan te raden met de S5.5 / 75Ah Optima accu. Deze accu is uitermate geschikt als u enkele dagen zonder 230V aansluiting wilt staan. Met onze set 4 heeft u een set voor intensief zelfstandig gebruik. Bij de levering zit een Ctek lader waarmee u kunt laden tijdens het rijden en bijvoorbeeld een zonnepaneel kunt aansluiten. Tevens krijgt de mover meer dan voldoende energie, deze set is dan ook geschikt voor de zwaardere toepassingen.

Lithium, maximale gewichtsbesparing!


caravanmovershop-site-accu-4.jpg
Wij voeren twee lithium accu's. De fabrikant Reich heeft met haar MPP de meeste ervaring en u realiseert de maximale gewichtsbesparing. Met de PowerXtreme X30 bespaart u gewicht en kunt u de accu ook voor bijvoorbeeld het boordnet gebruiken doordat deze een grotere capaciteit heeft.

Onze complete set 5, Reich MPP


De MPP van Reich weegt slechts 2 kg. Het zeer beperkte gewicht heeft tot gevolg dat de accu minder capaciteit heeft. In de praktijk is dit bij veel caravans met een aangepast advies niet heel erg relevant. Met de MPP kunt u ongeveer 12 minuten manoeuvreren. De MPP wordt geladen via een 230V aansluiting of via de ingebouwde lader op 12V via de constante stroomdraad of een zonnepaneel. De maximale afgifte van energie is vergelijkbaar met onze set 1 (Optima Yellow Top 38 Ah accu).
De Reich Mobility Power Pack MPP is ontwikkeld door Reich. In deze Lithium accu is een volautomatische acculader met de nieuwste beveiligingen geïntegreerd. Deze zekerheden zijn door externe onderzoeksbureau's bevestigd. Alleen de MPP voldoet aan de UN-Transportvoorschriften en draagt een E1 toelating om te laden tijdens het rijden. De capaciteit van de MPP is te klein om te gebruiken voor het boardnet. Daarom schakelt de MPP zich na ongeveer een kwartier uit.
U heeft 1 jaar garantie op de cellen en 2 jaar op de elektronica.

Onze complete set 6, PowerXtreme X30


De PowerXtreme X30 accu is het alternatief voor de MPP. Deze accu heeft een capaciteit van 30Ah en u kunt hiermee ongeveer een half uur manoeuvreren. De accu weegt ruim 5 kg. Door zijn grotere capaciteit kunt u deze accu ook gebruiken voor het boordnet. Door de hogere maximale energieafgifte is deze accu ook geschikt voor de zwaardere caravans. Laden tijdens het rijden is mogelijk via een optionele lader. Deze accu is in een ANWB test als beste getest. In onze eigen praktijktest (zie onze website) komt deze accu als beste Lithium accu naar voren qua prestaties onder zware belasting. De energieafgifte is te vergelijken met onze set 3 en 4 (Optima Yellow Top 75 Ah accu). De mover krijgt dus wat hij nodig heeft en functioneert dus (hoorbaar) beter dan met vele andere accu's.
Wij adviseren voor de mover de X30. De X10 heeft minder capaciteit, maar een prijs en gewichtsvoordeel. De X75 en x125 zijn accu's geschikt om meerdere dagen zonder 230V aansluiting te staan. De X30 accu heeft de volgende afmetingen: LxBxH 26 cm x 18,5 cm x 12,5cm (zonder polen).
De importeur heeft voorwaarden opgesteld zodat u 5 jaar garantie heeft via de fabrikant. Indien u niet aan deze voorwaarden voldoet heeft u 2 jaar garantie via ons.


caravanmovershop-site-accu-5.jpg

Laden van elke lithium accu


Het laden van een lithium accu dient secuur te gebeuren. Wij adviseren met klem om alleen de door de fabrikant geleverde (interne) acculader te gebruiken en niet op een andere wijze de accu te laden. Een normale acculader kunt u niet gebruiken om deze accu's te laden, de accu kan exploderen. Diverse caravans hebben een ingebouwd acculaadsysteem, meestal standaard aanwezig op bijvoorbeeld een Kip, Eldis, Sprite, Homecar, Chateau, maar ook als optie op nagenoeg elke andere caravan. U kunt dan eenvoudig een accu aansluiten op het boardnet. Het ingebouwd laadsysteem laadt de accu ook op. Wij adviseren een Lithium accu hier niet op aan te sluiten. Wij kunnen wel een boardnet aansluiting realiseren, waarbij de accu niet geladen wordt via het interne systeem.

Laat de accu in de winter in de caravan staan!


Alle door ons verkochte accu's kunnen de gehele winter in de caravan blijven staan. U dient wel ons acculaadadvies op te volgen. U dient de accu voor de winter vol te laden en vervolgens direct de accuklemmen los te maken. Wij leveren bij elke complete set ons acculaadadvies, zodat u altijd weet hoe u de accu optimaal onderhoudt.

Aansluiting op het boordnet


We kunnen de door ons geleverde accu's ook aansluiten op het boordnet van uw caravan. Deze aansluiting kost 150 Euro inclusief materiaal. Met deze aansluiting kunt u de 12V verlichting, pompjes, toilet en de kraantjes gebruiken zonder dat uw caravan op 230V aangesloten is.

De aansluiting werkt volledig automatisch, zodra de caravan geen energie meer krijgt van de auto en er geen 230V staat op de caravan, komt de energie van de moveraccu. Wij plaatsen een zekering tussen de moveraccu en het boordnet. Deze automatische omschakeling heeft geen invloed op uw auto-elektronica. De accu wordt niet geladen tijdens het rijden, daarvoor zijn wel mogelijkheden bijvoorbeeld met onze complete set 4.

-

Vragen? mail ons op info@CaravanMoverShop.be Wij antwoorden erg snel.
Telefonisch zijn wij op werkdagen tot 17.00 uur bereikbaar op
NL: 085-7843666.
©2000-2018 CaravanMoverShop

Privacyverklaring | Algemene Voorwaarden | Juridisch | Contact | Facebook | Youtube